Här är jag!

Jag är Johanna, 30årig tvåbarnsmamma som håller till i söderort - Stockholm.
Har ett förflutet med olika ätstörningar och ett grymt sockerberoende.
Trivs inte alls med min kropp och dess tyngd gör att jag inte orkar med, så nu jädrans ska jag kämpa mej ner till min trivselvikt på 62 kilo.

Hänger ni me?

Livsstilsresan till Mallorca:

Översätt:

Aktuell vikt | Veckans vikt:

  • 121008 - 63.9kilo
  •  

    Räkna ut ditt BMI



    BMI-tabell »

    Ads:

    Monthly Archives: mars 2011

    Vill ni ha mer ”detaljer”?

    Vill ni ha mer mat”scheman”, där jag skriver vad jag äter under dagen?
    Kaloriuträkningar?

    Något ni saknar?

    Ha, vad trodde jag?! :p

    Här trodde man att man kanske skulle få träna, men icke..
    Eller hjo, jag kör kettlebells och lite hemmaträning, men blir inge gym och inge crosstrainer. :/

    Någon som kan rekommendera en crosstrainer som är bra, går att ha hemma och inte är superdyr?

    Kan denna dag vara Dagen?

    Kommer jag idag äntligen kunna ta mej till gymmet och träna?
    Eller får jag nöja mej med en promenad?

    Jag hoppas starkt på gymmet, att få köra massa crosstrainer, löpband, rodd & cykel. :D
    Håll tummarna för mej!

    Något positivt med mitt ”snesteg”.

    Till middag bidde det köpmat.
    Köpte hem kyckling- cashew-wok, mumsade men efter lite mer en hälften tog det stop!
    Det var supergott och för 3 månader sedan hade jag glufsat i mej allt iaf, men nu tog det stop så resten står i sin ”hämtlåda” i kylen.

    Bra va?! :D

    Dagens träning

    Inte mycket, men alltid något. :)
    Sonen vaknade tidigare än vad han borde, så fick sluta träningen då.

    10000 läsare på 3 månader!


    Ja, visst är det väl inte så jättemånga läsare då min andra blogg har mer än 50000 läsare på 3 månader, men den bloggen har jag juh haft ett tag nu så har hunnit få en del läsare. :)
    Superkul iaf att se att fler börjar läsa min viktblogg, det är att det finns läsare som läser som peppar mej mer att kämpa vidare, vill visa upp mina resultat för er! Tack!

    Min kost – Mammadieten?

    Mammadieten som är anpassad för mammor (men även andra).
    Anledningen till att jag kallar den för mammadieten är för att jag som själv är mamma har ofta svårt att hinna få tid till att äta då barnen kräver uppmärksamheten, tiden till att bli matade, påklädda, bytta på, lekta med o.s.v.så det är svårt att få tid till att hinna äta och ibland glömmer jag i allt ”göra” och stress.

    • Man ersätter 1-2 mål mat per dag med någon måltidsersättning (shake, smoothie, bar eller soppa).
    • Man äter mellanmål som t.ex. frukt, ägg, macka, morötter o.s.v. en tallrik fil eller yoghurt.
    • Man äter middag – 40-60% kött/fisk/fågel, 20-30% potatis/ris/pasta, max 2-3msk sås eller dressing (beroende på hur fet den är) och sen sallad!

    Gott och funkar toppen för mej! :D

    Om någon annan tar efter denna kost/diet får ni gärna höra av er till mej med frågor eller tala om hur ni mår och hur det går för er. :)

    Kettlebells!

    Idag tänkte jag ta mej ett pass hemma med kettlebells.
    Sonen somnade precis och lunchen är intagen, ska bara låta den smältas lite sen kör jag på!
    HÄÄÄRLIGT!
    Får jag tid över imorgon eller helgen så införskaffas äntligen gymkortet och då startar det riktiga racet! :D

    På rätt väg..

    Javisst, igår åt jag en lite för stor middag med massa gott.
    Kyckling, ris, harri coverts, röd paprika, vattenkastanjer i stark thaisås.
    MUMS!
    Jaja, hela dagen innan hade jag skött mej så vi hoppas på +/-0 då? :p
    Förkylningen går äntligen åt rätt håll så hoppas på att kunna träna kanske redan imorgon! :D
    Håll tummarna!

    Idag startar nya tag!

    Idag har jag inte ätit något onyttigt alls och planerar inte att göra det heller.
    Hade hoppas på att vara frisk så jag kunde börja träna, men icke.. Så..
    Så fort hostan och halsvärken är över så ska jag äntligen få börja träna.
    Barnvagnspromenad börjar bli aktuellt, dock är min standardrunda för svår för att ta sej fram på än, lite terräng som funkar med barnvagn, men inte när det är snö, lera och is på olika ställen. :p

    Försöker sätta mål men inte hårda mål.
    Alltså inte som förut, ”jag ska ha gått ner 1 kilo tills nästa vecka”, utan mer.. ”jag ska försöka att gå ner minst 0.5 kilo till nästa vecka”.
    Så får se hur det går, är det mindre än 0.5 blir jag nog lite deppad beroende på hur hårt jag kämpar denna vecka, men är det mer, ja då blir jag juh bara glad. :)

    Hej hej

    Lite för mycket av det goda?

    Ja, här har jag nog faktiskt unnat mej lite väl mycket gott och lite väl ofta.
    Kollat i bloggen och min andra blogg och inser att jag sakta gott bakåt mot hur jag åt förut.
    Ja, alltså hur ofta jag åt godis, chips och drack läsk.

    Så nu blir det att göra en ”u-sväng” tillbaka mot rätt håll och faktiskt äta bättre, röra mer på mej nu när våren äntligen är här och dags att skaffa gymkort!
    Sa juh 26:e, men pga sjukdom har jag inte kommit iväg, har sedan mer än 2 veckor gått med en envis hosta som känns i lungorna.
    Borde besöka vårdcentralen för detta, ska dock dit imorgon för annat så kan passa på att ta upp denna hosta.

    Peppa igång mej igen!

    Vecka 13 [Trettonde veckan] – Resultatvecka 12

    Längd: 164cm
    Vikt: 77.7 kilo [-0.8 kilo]

    Mått
    Hals: 32.5cm [-0.5cm]
    Byst: 100cm [-2cm]
    Under byst: 82cm [+/-0cm]
    Överarm: 32.5cm [+/-0cm]
    Handled: 15.5cm [+/-0cm]
    Midja: 81m [+/-0cm]
    Magen: 100cm [+/-0cm]
    Höft: 99cm [-1cm]
    Runt rumpa: 107cm [-1cm]
    Lår: 62cm [-1cm]
    Knä: 42cm [+/-0cm]
    Vad: 40cm [+/-0cm]

    Inte mycket till minus på vågen, men då jag haft mens och även så sent som igår svullade massa fikabröd och en kebabsallad sent på kvällen så ligger nog det mesta i mina tarmar.
    Jaja, minus är alltid minus och det är alltid bättre än plus. Eller hur? :)

    Vilka är ni?

    Tänkte fråga vilka ni är som läser?

    Så orkar ni får ni gärna skriva lite kort i en kommentar, t.e.x.

    Namn, ålder, bor, hur hittade du min blogg och vad tycker du om bloggen, vad saknas?

    Bilder?

    Snart dags att visa bilder för er igen, nästa mål är 75 kilo, bjuder på bilder vid 75kilo, då jag nästan gått ner 20 kilo.
    Kan faktiskt inte tro det, tänk vad jag lyckats med!

    En sak som skrämmer mej med LCHF..

    ..är INTE att man äter mycket fett!

    Beslutade mej att skriva ett inlägg om detta efter att läst (LCHF-kost kan ge allvarliga biverkningar – Dietisternas riskförbund).

    För mej är det nämligen såhär, av MIN erfarenhet!
    Vill börja med att förklara att när jag gick på LCHF och jag märkte snabba resultat och fick äta god mat var jag likadan som det jag nu kommer skriva om.
    När någon tog upp att ”mycket fett är farligt, det har man juh fått lära sej sen man var liten” eller ”tror inte det är nyttigt att äta sådär” blev jag väldigt fientlig, kände ett behov att försvara LCHF och förklara att det funkar, jag mår bra och jag går ner o.s.v.
    Sen fick jag veta utav flera bekanta, vänner och även i kommentarsform från andra fd.LCHF:are att de mådde bra, gick ner i vikt o.s.v. men sedan kollat sina värden som plötsligt försämrats eller/och börjat må dåligt/konstigt o.s.v. utan att veta varför.
    Jag beslöt mej efter ett tag att kolla mina värden då mina ”övergångsbesvär” aldrig gick över.
    Hade oftare huvudvärk, mådde mer eller mindre konstant illa, började tappa aptiten och bli äcklad av tanken på att äta, blev trött, grinigare m.m.
    Kollade nämligen mina värden INNAN jag började med LCHF och då var dom jättebra.
    Resultatet EFTER ett antal månader på LCHF var inte alls bra.
    Jag hade dessutom av någon konstig anledning börjat få B-vitamin och folatbrist som jag ALDRIG haft innan.
    Så fick genast recept på olika kosttillskott och blev avråd att sluta med LCHF.
    Jag slutade dock inte på en gång, prövade en vecka till men mådde för dåligt, slutade äta och åt knappt något alls annat än sallad på 4-5 dagar.
    I 3 veckor har jag fått kämpa tillbaka aptiten och att kunna äta utan att må illa av mat.
    Äntligen kan jag äta nästan normalt och mår faktiskt mycket bättre REDAN.
    Har inte haft huvudvärk mer än vad jag hade innan LCHF, mår illa ibland som bieffekt utav nya mediciner som börjar ätas efter LCHF (inte kosttillskotten), har aptit, är bra i magen efter att haft problem med både hård mage och motsatsen när jag åt LCHF, jag har mer ork och jag känner mej inte lika nere eller lika arg längre.

    Hjo det jag vill komma till är, att när jag ber de jag fortfarande känner eller har kontakt med över nätet som äter LCHF att kolla sina värden, bara för att vara smart och på säkra sidan så blir dom irriterade på mej.
    Jag påstår inte att ALLA får dåliga värden eller blir dåliga av LCHF, men hur kan man prisa denna diet om man faktiskt inte kollat upp värdena?
    Mår man bra på det är juh det jättebra, men samtidigt, du mår bra, men hur vet du att din kropp mår bra?

    Ni som äter LCHF, VARFÖR blir ni typ förolämpade utav när jag talar om att det inte funkade för mej?
    Att jag inte mådde bra eller att mina värden försämrades?

    Har fått höra att ”det behöver inte vara pga LCHF” ehmn JO!
    ”Du kanske åt LCHF på fel sätt”.
    Nej, jag frågade på kolhydratifokus flera gånger och de gånger någon sa att jag kunde testa att lägga till mer utav … eller äta mindre … pröva si pröva så.. så gjorde jag det.
    Frågade många utav de ”proffsen” inom LCHF och jag åt precis rätt (för att vara LCHF).
    Läkaren och jag gick igenom ALLT grundligt, om jag sover mindre, exakt vad jag äter, om jag äter mediciner o.s.v. Den ändra förändringen sen innan LCHF och bra värden var LCHF, så med största sannolikhet beror det på LCHF.
    I MITT FALL!
    Läkaren sa att hon sett fall med LCHF där det såg bra ut då de kommit på provtagning, men hon såg även fler fall med sämre värden och besvär.
    Hon sa att det som är mest skrämmande är att det finns många där ute (inte bara som äter LCHF utan andra extrema dieter) som INTE kollar sina värden men kan gå runt och vara som en sorts ”bomb” som när som helst blir allvarligt sjukt pga kosten.

    Så mitt råd till alla, inte bara LCHF:are.. KOLLA ERA VÄRDEN! UNDERSÖK ER!

    Ni som läser detta och äter enligt LCHF, om du tänker efter ordentligt..
    Är du en sån som blir irriterad, förolämpad när någon ”kritiserar” LCHF?

    Känner mej inte så hälsosam..

    Well, min mens är slut men vågen visar inge minus än iaf och förkylningen ligger kvar.
    Ikväll blir det dock utgång, vilket lär resultera i för mycket IN (kalorier) och för lite UT.
    Well, måste se till att dansa mycket.. :p
    Kanske jämnar ut sej då..?

    Känns inte som jag lever så hälsosamt nu, men det är svårt när man inte är helt frisk, när mensen gör att man har extrema sug och sen när man har trevliga vänner som man gärna går ut med. :)

    Våffeldagen?

    Ja, äter ni våfflor idag?
    Har ni något gott recept?

    Inge träna alls när man är sjuk?!

    Jag fick höra idag att om man har feber ELLER hosta så ska man INTE träna då det finns risk att det går ner i lungorna?!
    Vad stämmer?
    Får jag träna något när jag är förkyld med helvetisk hosta?
    Om jag har lust och ork?

    Förkylningen fortsätter..

    Igår trodde jag att jag skulle vara mer eller mindre på bättringen idag, men icke.
    Mår som igår typ.
    När jag inte kan träna får jag försöka mej på en promenad, så det hoppas jag på idag.
    Dessutom får man tänka mer på kosten då.
    Igår åt jag som ”stora målet” en kyckling och pastasallad med saffransdressing till lunch.

    Idag vet jag inte vad jag ska mumsa i mej, har tagit en shake till frukost mest för att jag fortfarande har problem med att få i mej frukost.
    Lunch blir det i centrum då jag ska luncha med en gammal vän, så tänkte ta mej en club sandwich med currymajonäs. :D
    Mellanmål blir frukt & grönt och sen middag får vi se..

    Ska iaf promenera någonting idag, måste röra på mej.

    Well, dags att sätta igång dagen!

    Förkyld

    Ja, pga en envis förkylning som inte ger med sej, ett illamående som tack och lov ännu inte visat sej vara magsjuka utan mest oförklarligt och envist illamående så blir det ingen träning och ja, maten blir lite sisådär, äter det som kroppen verkar tillåta.

    Hoppas på att snart bli kry så jag kan sätta igång hårt!

     

    ps. ni missat väl inte mammautmaningen här?

    Prenumerera på bloggen

    bloglovin

    På Facebook:

    Pinga Frisim
    Träningsbloggar
    Viktbloggar - Dietguiden.com



    SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg