Här är jag!

Jag är Johanna, 30årig tvåbarnsmamma som håller till i söderort - Stockholm.
Har ett förflutet med olika ätstörningar och ett grymt sockerberoende.
Trivs inte alls med min kropp och dess tyngd gör att jag inte orkar med, så nu jädrans ska jag kämpa mej ner till min trivselvikt på 62 kilo.

Hänger ni me?

Livsstilsresan till Mallorca:

Översätt:

Aktuell vikt | Veckans vikt:

  • 121008 - 63.9kilo
  •  

    Räkna ut ditt BMI



    BMI-tabell »

    Ads:

    Monthly Archives: januari 2011

    Helt slut

    Jag är helt matt i kroppen, en jobbig dag dock inte fysiskt.
    Orkar inte fixa något gym idag men hoppas på att träna lite här hemma och även hinna med att bränna minst 200 kalorier på roligt vis. ;)

    Middag idag blir något snålt, ät inte alls hungrig eller sugen på något alls.
    Blir till att ”tvinga i sej” middag, men mat måste ätas.

    Vecka 5 [Femte veckan] – Resultatvecka 4

    Längd: 164cm
    Vikt: 86.6kg [-0.9kg]

    Mått
    Hals: 34.5cm [+/-0cm]
    Byst: 106cm [+/-0cm]
    Under byst: 86cm [-1,5cm]
    Överarm: 34.5cm [+0.5cm]
    Handled: 16cm [+/-0cm]
    Midja: 89cm [+/-0cm]
    Magen: 107.5cm [-4.5cm]
    Höft: 104cm [-4cm]
    Runt rumpa: 114cm [-1cm]
    Lår: 67.5cm [-1.5cm]
    Knä: 44cm [+/-0cm]
    Vad: 41cm [+/-0cm]

    ”Tickelitick” säger vågen

    Nu står vågen på 86.6, alltså -0.9 kilo för förra veckans kamp.
    Hann inte ta mått så det gör jag nog ikväll eller imorgon.

    Skönt med lite resultat, nu hoppas vi måttbandet är lika snäll som vågen.
    Yeay!

    Vilken prövning

    Jaha, middag hos mamma avklarad.
    Jag åt god förrätt, parmainlindad halloumi och sparris och sedan broccoli och kött, bacon och sås.
    Drack bubbelvatten och satt och tittade på när de andra mumsade sorbet och åt choklad.
    YEAY, jag stod emot!
    Hoppas det syns på vågen imorgon..
    Tycker faktiskt man borde gå ner i vikt varje gång man står emot, man går juh upp varje gång man faller för frestelsen.. :p

    Brunch

    Idag fick jag lite sovmorgon då sonen inte låtit mej sova ordentligt på länge.
    När jag gick upp var klockan för mycket för frukost och för lite för lunch så det blev brunch.
    Ett paket bacon, två stekta ägg. MUMS!
    Än har jag inte tröttnat iaf. ;)

    Ikväll ska jag hem till mamma på middag, vet inte än vad som bjuds på men det är bara att äta det som serveras, undvika de med kolhydrater så gott det går.
    Får se om vågen åker upp lite igen tills imorn?

    Har iaf bestämt att senast den 6 februari så måste jag ha skaffat gymkort och börjat träna.
    Nu j-vlar måste jag sätta igång!

    För att stilla mitt sötsug..

    Så mumsar jag i mej 6-20st ekologiska lakritspastiller istället för allt annat som jag kan bli sugen på.

    Dessa godingar följde med min beställning från LCHF butiken och det är det bästa jag varit med om.

    Fantastiskt goda!
    100% ekologisk lakrits.
    Inget socker – Inget sötningsmedel!

    Hårda pastiller helt utan tillsatser, socker eller sötningsmedel.

    Innehåll: extrakt från äkta lakritsrot från ekologiska odlingar.
    En ask innehåller 25g = 6,5g kolhydrater i hela asken (ca 90 pastiller).

    För mej som är extremt sötsugen och sockerberoende har verkligen haft problem med att INTE få/kunna äta socker och allt sött så är detta en räddning.
    Kan äta några stycken när sötsuget blir för starkt, hjälper mej att inte göra snesteg.

    Ville iaf rekommendera er som kanske har samma problem som jag. :)

    En fråga till er som KAN det här med LCHF..

    Lök, tomat och vitlök innehåller juh mer kolhydrater än t.ex. gurka och isbergssallad.
    Undrar då, är det okej att äta guacamole eller vitlökssmör till viss mat?

    Sen undrar jag allt med dessa läskiga E-nummer som alla pratar om, Glutamat o.s.v.
    Om jag gör en sås på creme fraiche och en mörk oxbuljongtärning (innehåller bl.a. glutamat), är det jättedåligt om jag gör det någon gång i månaden?

    Några mål att kämpa för!

    Mina mål nu ”närmsta” framtiden är att:

    • Se vågen stå på under 85 kilo.
    • Se vågen stå på under 82.4 kilo, då ligger jag på -10 kilo. Fota & jämföra med startbilderna.
    • Se vågen stå på under 80 kilo, då räknas min vikt inte som fetma, utan som övervikt.
    • Att komma i storlek 42 istället för 44, L istället för XL (kan i vissa kläder ha M och L om de är strechiga, typ leggings).
    • Att kommit igång med träningen på gymmet.
    • Att få vår så jag kan barnvagnspromenera ”min” runda.

    Äntligen ”tickar” det till..

    Sådär, då var det nog som jag trodde och som ”LCHF-proffsen” sa..
    Bunden vätska, tar olika lång tid att bli av med.
    För idag visade vågen långsamt nedtickande, så kollar jag på dagens vikt, jämfört med i måndags så har jag gått ner några gram, men jämför man med förra onsdagen så har jag gått upp.
    Så jag går på måndagsvikten och hoppas det ”tickar” lite till tills nu på måndag. :)

    Håll tummarna för mej att jag blir vän med vågen denna måndag. :)

    JS-dieten?

    Johanna Salkert – dieten.. Njeee.. :p
    Jordnötssmördieten, ja, så heter den faktiskt.
    Någon som testat denna diet?
    Gott med jordnötssmör, men tröttnar man inte?

    När suget är för stort, vad gör man då?

    Jag mumsar, ost.. gärna brie, rökt delikatesskinka, ibland nötter speciellt paranötter för selenet.
    Hat någon gång då och då tänkt lyxa med LCHF-dessert, sökte då upp något som heter jordnötsrutor.
    Undrar då om detta jordnötssmör kan vara något att ha?
    Låter bra. :)

    Vad säger ni?

    Bunden vätska?

    Jag har frågat ”LCHF-proffsen” på kolhydrater i fokus om vad jag kan göra för fel.
    Fick svaren att jag kanske behöver äta mer?
    Vissa behöver tydligen äta mycket för att det ska funka.
    Sen påminde de mej om dricka mycket vilket behövdes för senaste veckan har jag varit dålig på att dricka.
    Sen det som jag tror är anledningen.

    Jag åt juh tårta hos farmor förra veckan och sen kebab på helgen, de kan tydligen vara så att när man äter mer kolhydrater än vad man bör/gör så binder juh kroppen vätska och det tar olika lång tid för olika människor att bli av med den vätskan.
    Tror det stämmer för idag visade vågen liiiite ner istället för upp som igår.
    Jag är ”vågomanisk”, men ska försöka låta bli att väga mej så mycket och om det inte går så ska jag försöka ha i huvudet att det går lite upp och ner beroende på när man väger sej, om man varit på toaletten, hur mycket man ätit, vad man ätit o.s.v.
    Dessutom utom är det så med många kvinnors vikt att den går upp och ner lite beroende på vart i menscykeln man befinner sej, och kroppen binder olika mycket vätska pga hormoner.

    Känner mej pepp igen och ikväll blir det FLÄSKFILÉ! :D
    Mums..

    Tipsa gärna på feta bra LCHF-såser som passar fläskfilé.

    Någonting är riktigt fel?

    Jag äter under 20g kolhydrater varje dag med något enstaka undantag då jag som mest legat på 40g kolhydrater men ändå visar vågen upp och upp och upp.
    Jag blir så opepp på att försöka kämpa, har lust att ge upp och mumsa i mej massa gott och sen försöka ta nya tag med något annat sätt för det här funkar iaf inte. :(
    Vill inte slita som ett djur för att gå upp i vikt istället för ner.

    Stilla?

    Vågen står still, jag vet att man inte ska väga sej så ofta men svårt att låta bli nu när jag är rädd att vågen fortsätter visa plus.
    Kämpar på och äter som jag ska, men ändå står vågen still eller visar plus.
    Snacka om att man bli omotiverad att fortsätta. :(

    Någon som har tips på bra LCHF mat?
    Som garanterar att man går ner i vikt?

    Fail?

    Känns som om jag misslyckas med att träna.
    Får svårt att hinna med med två barn och en pågående depression.
    Det värsta är att jag mår oftast lite bättre utav att träna, men nu är det omöjligt att ta mej iväg.
    Får ångest och känner mej superfet och skamsen bara jag tänker tanken att stå där i gymmet.

    Försöker komma på alternativa träningsformer, tränar småprogram här hemma, tänkte klura på vad mer jag kan göra.
    När våren kommer blir det juh barnvagnspromenader, det var den bästa träningen för mej när jag gick ner i vikt senast.
    Vår, när kommer du?

    Vilken underbar middag!

    Ekologisk köttfärs med Tacokrydda från LCHF-butiken, riven gouda och min egna guacamole!

    Gott och mättande! :D

    Tacokryddan gjorde mej glatt överraskad!
    Trodde att den skulle vara smaklös och tråkig jämfört med ”vanlig” tacokrydda, men den här var mycket godare så denna kommer köpas även om jag inte följer LCHF kost. :D

    Har även kryddorna Jamaican Jerk och Lemondill som ska testas.
    Tänkte använda Jamaican jerk på ribbsen jag tänkte göra i helgen och Lemondill på laxen.
    Mums!

    Fick även med Vivani MINIchoklad som Jonas mumsat i sej och jag mumsar i mej Lakritspastiller (Ekologiska pastiller från lakritsrot, hårda pastiller helt utan tillsatser, socker eller sötningsmedel).

    Fettdrypande

    Frukost: 1 kokt ägg ihopmosat med 1 msk smör.
    Lunch: 3 feta skivor stekt halloumi med 4 tjocka skivor stekfläsk.
    Lunchen drypte av fett, nästan jobbigt att få i mej, men det salta hjälpte mej. :)

    Middag blir fläskkarrestek med någon mumsig sås, någon som har tips på någon bra fet lchf sås som passas fläskkarrestek?

    Tar några steg tillbaka..

    Ja, idag börjar jag om!
    Alltså, jag ska fortsätta LCHF:a men på samma sätt som i början..
    Rookie-style!
    Jag ska gå tillbaka till att äta det som för mej var mest självklart och enkelt gällande LCHF, så får vi se hur nästa måndag ser ut.

    Undrar hela tiden vad jag gör för fel?

    Nu får jag skärpa mej!

    Kikade nyss på mitt kaloriintag och fick en klump i halsen (för en sekund eller två).
    Det stod 1484 kalorier och jag fick skuld och kände mej skyldig. För vad?!
    Det är inte ens så mycket kalorier, vad är det med mej?!

    Nej, ska försöka sluta stirra mej blind på alla siffror.
    Sluta väga mej så ofta (verkar omöjligt att gå en dag utan att stå på vågen), sluta mäta mer än måndagar, sluta väga mat, sluta räkna ihop allt fett, allt protein och alla kolhydrater.
    Sluta vara så insnöad i allt och mest äta så som jag gjort, använda ögonmåtten och jämföra med det jag ätit innan dessa veckor.
    Använda sunt förnuft och hoppas på glada överraskningar på måndagarna. :D

    Idag har jag ätit LCHF i 3 veckor. :)
    Förlorat 4.7 kilo, vilket är bra, men inte lika bra som senast då jag gick ner.. TRODDE JAG!!
    Kikade nu bland samlade veckors viktnedgång (under fliken Viktresan 1) och såg att jag de första 3 veckorna bara hade gått ner 3kilo!
    Så det går bättre denna gång. :D

    Jisses så jag lurat mej själv, trodde jag misslyckades denna gång.
    Förlåt mej. :)

    LCHF eller INTE?

    Jag undrar om LCHF inte funkar på mej längre?
    Jag tänker verkligen på vad jag äter, att även grädde och annat innehåller kolhydrater.
    Jag har börjat med Cocosa och kör på hårdare, men istället går jag ner mindre och mindre?
    Vad är det som är så fel?
    Ska jag sluta med LCHF?

    Kör en vecka till men om det inte sätter lite fart så får jag nog ta och ge mej..
    Det vore synd då jag gillar maten man får äta.

    Prenumerera på bloggen

    bloglovin

    På Facebook:

    Pinga Frisim
    Träningsbloggar
    Viktbloggar - Dietguiden.com



    SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg